30 augusti 2009

Första ridlektionen!

Som sagt så hade E sin första ridlektion idag! Jag och M satt och pratade igår om att E kanske ska få börja rida. Jag kollade upp byns ridskola och fann ett mobilnummer som man kunde ringa om man hade frågor, så jag chansade. Det visade sig att de startade en knattegrupp förra söndagen och att hon fick börja redan idag om hon ville!
Dagens häst, Ina!
Stolt tjej med sin häst innan ridlektionen.
Det gick jättebra!
När vi kom dit fick alla barnen prova ut hjälmar och västar. Sen fick man "sina" hästar som man fick göra iordning innan lektionen för att bekanta sig med hästen och inte bara sitta upp och rida. E tittade på hur jag gjorde men lät mig göra det mesta eftersom hon var lite osäker. När vi hade tränsat och stod och väntade på att gå ut kom ridfröken och sa att jag fick ställa mig på andra siad och att E skulle leda ut Ina. Jag ledde Ina i ett grimskaft på andra sidan. E tog tag i tygeln och gick stolt ut brevid hästen, jag trodde aldrig att hon skulle våga att leda ut hästen innan första ridlektionen! Vi gick ut och gjorde iordning och så startade lektionen. Dagens övning var att lära sig tre nya ord, medellinjen, skritta och halt. de fick även prova att trava några steg. E valde att inte trava första gången men när hon hade sett de andra barnen och det blev dags för lite mer trav ville hon prova och tyckte det var jättekul, hon ropade mer innan Ina ens slutade springa!

På väg ut från ridhuset efter lektionen.
När lektionen var slut ledde E stolt tillbaka Ina till stallet och gjorde iordning henne. Hon borstade och kratsade hovarna, hon lyfte till och med hovarna själv, med min hjälp.
Det är svårt att säga vem som tyckte att denna stund i stallet var roligast, jag eller dottern! Jag har väntat på att få bli en "ridskolemamma" och att se E ha så roligt var jättekul!

2 kommentarer:

  1. skrev en komentar om det här igår vet inte vad jag gör för fel?.. iallafall gud va roligt med en liten hästtjej :) va stolt hon ser ut :)ska inte du börja oxå?;) kram på er /syster

    SvaraRadera
  2. Hon var jättestolt! Vi får se om jag börjar senare, just nu är det E som gäller! Tiden räcker inte riktigt till... Men jag är glad att äntligen få bli en "ridskolemamma"!

    SvaraRadera