3 januari 2013

Dagens middag - Gästlåda

6 port.

500 g köttfärs
1 pkt bacon
500 g glutenfri pasta
2 dl creme fraiche
1,5 tärning köttbuljong (kolla så den är glutenfri!)
2,5 dl matlagnings grädde, 15%
2 msk chilisås
2 msk ketchup tomatpuré
½ purjo eller 1 gul lök
1 klyfta vitlök
riven ost
salt o peppar

Hacka purjo/gul lök och skär bacon i bitar, bryn tillsammans med köttfärsen. Tillsätt grädde, creme fraiche, buljongtärning, vitlök, ketchup och chilisås, låt puttra några minuter. Smaka av med salt och peppar. Koka pastan under tiden. Blanda färsblandningen och pastan i en ugnsform. Strö över riven ost.
Gratinera mitt i ugnen i 25-30 min, 225 grader

Jag hade ca. 700 g köttfärs och lade till lite extra av alla ingredienser förutom pastan. Som vanligt hade jag ingen lök eller purjolök hemma så det fick gå ändå. Jag hade heller ingen ketchup hemma så jag bytte ut det mot tomatpuré. Jag använde mig av vanlig pasta och blandade en lten del av köttfärsen med glutenfri pasta i en liten ugnsform åt Elvira. Detta var riktigt gott och något vi absolut kommer att äta igen!

Receptet hittade jag HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar