12 maj 2013

Silviakaka

Nu blir det två inlägg med recept två dagar i rad här. Denna kaka bakade jag igår. Jag bakar helst kakor med choklad i men testade ändå, vilket jag gjorde rätt i. Den var väldigt god!

Silviakaka

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl (jag bytte ut mot glutenfri mix)
2 tsk bakpulver
1 dl kokt avsvalnat vatten
 
Glasyr:
75 gr smör
1 dl florsocker
1 äggula
2 msk vaniljsocker
Kokosflingor


Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Koka upp vatten och låt svalna. Blanda ihop mjöl och bakpulver. Vänd i vattnet samt mjölblandningen i äggsmeten. Smörj och bröa en springform ca 22 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter.

Glasyr: Smält smöret i en kastrull, tag av från plattan och rör ner florsocker och vaniljsocker. Rör sist i äggulan som binder ihop glasyren. Låt stelna en liten stund och se till att kakan svalnat av. Bred på glasyren och strö på kokosflingor.

 Receptet hittade jag HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar