13 november 2011

Dagens middag - Köttfärsgrotta ooch potatisbakelse

Detta åt vi till middag igår, så det är egentligen gårdagens middag...

Köttfärsgrotta 4 port
½ dl ströbröd (jag använde glutenfritt)
1 ½ dl milda mat extra
1 tsk salt
1 krm peppar
400 g nötfärs
1 ägg

Kantarellfyllning (taget från kommentarerna till receptet) 
1 burk Creme Bonjour's kantarellost
Några matskedar färska hackade kantareller

Sätt ugnen på 175°C. Blanda ströbröd, grädde, salt och peppar. Låt stå och svälla ca 10 min. Blanda i färsen och äggen. Arbeta färsen till en smidig smet. Lägg den i en smord ugnssäker form. Forma färsen till en längd och gör en fördjupning i mitten. Välj någon av fyllningarna och lägg i fördjupningen. För ihop färsen över fyllningen. Smält matfettet och pensla över färsen. Stek mitt i ugnen i ca 50 min. Servera med klyftpotatis eller pasta, grönsallad och brytbröd. Receptet är taget härifrån.

Potatisbakelse 4-6 port
8-10 potatisar
2 dl riven ost
2 dl vispgrädde (jag använde milda mat extra)
2 ägg
2 tsk timjan
2(-3) tsk salt
Nymalen svartpeppar

Vispa ihop grädde och ägg. Riv ost och potatis och blanda i äggsmeten. Krydda med timjan, salt och peppar. Smaka av (behövs mycket salt). Smörj små formar/muffinsplåt med lite smör och klicka i smet upp till kanten. Grädda i ugnen ca 40 min eller tills de ä mjuka på insidan och knapriga på ovansidan. Receptet kommer härifrån.

Till detta hade jag kantarellsås och rivna morötter. Det var riktigt gott men barnen (och då menar jag Elvira och Arvid) åt sådär men det var bara för att jag råkade säga att det vara kantarellfyllning i Köttfärsgrottan. Emil åt som vanligt upp allt utan problem. Jag själv kan tycka att det var lite för mycket salt i bakelsen men det tyckte inte Martin, ska prova med 2 tsk nästa gång. Såsen har jag inget recept på då jag fuskade med en påse, lika gott det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar