15 december 2011

Semester och julstök!

Nu har jag semester i två dagar så jag och pojkarna är hemma idag. Elvira är i skolan och ska börja gå hem själv sen så möter vi henne på vägen. Hon börjar bli en stor flicka nu!

Jag roar mig med att koka lakritsknäck denna torsdagsmorgon. Ska även försöka hinna med att städa lite och kanske lite mer godis sen. Martin väntar på sitt absoluta favorit julgodis så det måste jag försöka hinna med oxå...

Lakritsknäck
75st

10 karameller turkisk peppar
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Krossa karamellerna fint i en mortel. Blanda grädde, sirap och socker i en tjock-bottnad vid kastrull. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°, rör om då och då. Koktid 15–30 min. Tillsätt karamellkross och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara svalt.

Receptet hittade jag här och på ett mjölkpaket hemma på bordet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar