20 januari 2012

Dagens middag - Fredagsgryta

Vad passar bättre att äta till middag en fredag är en Fredagsgryta? Jag gjorde en potatiskaka, Pommes Anna som tillbehör istället för klyftpotatis som det är i orginalreceptet. Det var riktigt gott!

Fredagsgryta
4 port

600 g fläskfilé, putsad
1 paket bacon
1 rödlök
1 klyfta vitlök
100 g champinjoner
2 msk japansk soja
1 msk kalvfond
1 tsk persillade
2 dl vatten
1 dl fraiche, max 8%

Strimla bacon och knaperstek, låt rinna av på hushållspapper..
Skär köttet i små strimlor, skiva lök, svamp (jag lät champinjonerna vara hela) och finhacka vitlök. Bryn köttet och grönsakerna i stekpanna några minuter..
Lägg över i gryta, tillsätt bacon, soja, fond, persillade och vatten. Låt koka sakta i ca 10 minuter tills köttet är mört..
Rör i fraiche och låt koka upp.. Smaka av med salt och svartpeppar.

Detta recept är på 13 propoint/portion om man har klyftpotatis till. Men jag var lite "olydig" och hade grädde istället för vatten i grytan så det blev lite mer propoints ändå... Jag har tagit receptet från Viktväktarnas kokbok "Smart mat" men man kan även hitta det HÄR.

Pommes Anna
4 port.

800 gstora potatisar (bintje)
200 gsmör
salt
peppar

Skala och skiva potatisarna tunt cirka 3-4 mm. Smörj en pajform och lägg ett täcke potatis i botten (cirka 1 cm). Lägg över tunna skivor med smör (använd en osthyvel), salta och peppra.
Fortsätt så tills potatisen är slut eller formen full. Lägg ett lock eller liknande över och en tyngd som press.
Sätt in i ugnen i 225 grader i 40-50 minuter och låt kakan bakas klar.
Servera den nygräddade pommes Anna som en tårtbit.

Jag hade praktik på en restaurang i Trollhättan för några år sedan som gjorde en riktigt god poatiskaka. Jag har tänkt länge på hur man gör den hemma och nu tror jag att jag har kommit på det, jag är i alla fall nära. Jag gillar potatis i alla olika former men helst inte vanlig kokt. Detta recept är verkligan att rekommendera!
Receptet hittade jag HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar