12 maj 2010

Vätskeersättning

I morse vid 6.40 vaknade jag till av att Arvid sa något ute i hallen. Jag tog först inte in vad han sa men sen hörde jag meningen: "Det ligger en tjej på golvet och jag måste kissa". Strax efter att Martin åkte vid 6.20 tiden gick Elvira upp för att gå på toaletten igen, vi har vart uppe mer eller mindre halva natten hon och jag. Jag visste att hon var där och hon ropar om hon behöver mig, men när det blev tyst somnade jag tydligen om lite... Efter att hon vart på toa hade hon av någon anledning lagt sig på golvet inne på toa och somnat om. Därav Arvids mening, han vågade inte gå förbi henne eftersom han var rädd att väcka henne. Jag bar in henne i sängen för att sova vidare där. När hon vaknade igen kände hon sig piggare och drack lite vatten och sockerdricka som hade stått ett tag. Det kom upp igen på en gång...
Eftersom att hon har spytt med jämna mellanrum från igår eftermiddag och hela natten och inte får behålla något (hon både spyr och har diarré) ringde jag 1177 i morse. De sa att det kan vara normalt att det håller på så länge och att hon bara ska dricka en sked/klunk vätska åt gången. Och det har jag varit hård med hela tiden men imorse hann jag inte riktigt med... Jag fick ett recept på egen vätskeersättning som hon ska få börja dricka lite strax. En klunk/sked åt gången med jämna mellanrum tills vi ser att det lugnar sig för henne.
 
Vätskeersättning
1 L vatten
6 tsk socker
1/2 tsk salt
 
Koka upp och låt svalna. Sen är det klart att ge en liten klunk åt gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar