8 februari 2012

Dagens middag - Köttfärspiroger

ca 500 g köttfärs
1 gul lök
500 g passerade tomater, jag hade krossade tomater som jag körde i mixern
1-2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar
oregano
olja till stekning

2 rullar färdig smördeg
riven ost
vispat ägg till pensling

Hacka löken och bryn den lite i olja. Den ska inte få färg bara mjukna. Lägg till färsen och bryn den tills all vätska är borta. Lägg sedan till de passerade krossade tomaterna, pressade vitlöken och krydda med salt, peppar och oregano. Låt allt puttra i några minuter innan du tar bort den från plattan. Låt svalna något.

Rulla ut smördegsrullorna och dela varje rulle i 6 lika stora bitar (de blir ca 13*12 cm ). Lägg en klick av fyllningen och lite riven ost på varje smördegsruta, pensla kanten med lite vispat ägg och vik ihop. Nyp ihop kanterna med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt på lite riven ost. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min i 200 grader. Servera med sallad.

Detta blev väldigt uppskattad. Även barnen åt med god aptit. Jag gjorde några stycken med glutenfri smördeg till Elvira. Det blev några över till frysen så vi får njuta denna goda middag snart igen...!

Receptet på fyllningen hittade jag HÄR men då jag inte villa göra med jäsdeg just idag för att jag kände  mig lite lat tog jag inspiration HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar