11 december 2009

Ännu mer julgodis!




Jag har farten uppe idag.... Hittade ett recept hos Cheeky som jag bara var tvungen att prova. Har inte smakat på dom färdiga än men smeten mitt i bollarna var jättegod!


Pepparkaksbollar

200 g pepparkakor
50 g smör
30 g mandelmassa
2 msk glögg

Att rulla i:
100 g Fazer ögon Ljus choklad
finsmulade pepparkakor körda i mixer eller stavmixer (jag använde 150 g)
2 msk Fazer ögon cacao

Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg.
Smält chokladen i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och ställ kallt en stund.
Rulla sedan bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakssmulorna som blandats med cacao och ställ sedan svalt på ett smörpapper.
Ett tips är att göra dom små från början för när de rullas i chokladen och sedan pepparkakssmulorna blir de väldigt mycket större.

Jag använde glutenfria pepparkakor.

Receptet hittade jag här!

Nu ska jag snart börja med middagen, idag blir det ugnsgratinerad falukorv med hemgjort mos! (Blev spagetti istället. Vet inte hur jag bar mig åt men på nåt sätt lyckades jag bränna potatisen.... M skyllde på att jag inte vant mig med nya spisen, så jag går på den jag med.) Ikväll kommer M´s mamma och hans syster med familj, vi ska ha lite fredagsmys med tomtegröt och lite julgodis. Och självklart Idolfinalen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar