18 augusti 2010

Dagens middag - Köttfärsgulasch

1 gul lök
4 potatisar
1 paprika
vitlök efter smak
2 msk olja
500 g köttfärs
paprikapulver
ca 2 msk tomatpuré
6 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
500 g krossade tomater
2 tsk kummin
salt och peppar
Skala lök och potatis. Skölj paprikan. Hacka lök, skär potatis och paprika i tärningar.

Fräs alla grönsaker och köttfärs i olja i en kastrull eller gryta. Stek med lite tomatpuré och paprikakrydda på slutet. Tilllsätt vatten, köttbuljongtärningaar, krossade tomater och kryddor. Låt koka ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar. Servera gärna soppan med gräddfil och gärna varmt vitlöksbröd.
Det jag har strukit över fanns med i orginalreceptet men jag hade det inte hemma så det fick gå ändå. Jag lade till paprikakrydda istället och lite tomatpuré hade även i lite vitlök oxå. Ursprungsreceptet finns HÄR.

Detta var riktigt gott! Emil åt massor, Elvira fick för sig att hon inte tyckte om soppa och Arvid sov, han ska få nu. Men jag och Martin tyckte att det var gott. Lätt att göra var den oxå. Detta kommer vi att äta fler gånger, men då med färsk baguette att doppa i soppan oxå...

3 kommentarer:

  1. Haha - precis detta har jag lagt upp på min veckomeny för nästa vecka!

    Smakade det bra?

    SvaraRadera
  2. Läste igen lite noggrannare och såg att det var gott =)

    SvaraRadera
  3. Det var jättegott! Tyckte i alla fall vi vuxna och Emil... Elvira ocg´h Arvid var inte lika förtjusta, men det kan lika gärna vara för att jag sa att det var soppa. Nästa gång ska jag nog bra säga Gulasch....

    SvaraRadera