5 mars 2010

Spisen och hemmagjorda Marshmallows...

Jag är hemma och VAbar idag. Emil hade feber i går kväll och det håller i sig. Eftersom vi lämnar barnen kort dag på fredagar bestämde jag mig för att ha alla 3 hemma. Elvira och Arvid sitter just nu vid bordet och äter flingor med mjölk som Elvira dukat fram och Emil sover i vår säng.

Jag borde egentligen ta den här dagen till att städa, dammsuga och tvätta lite. Men vi harblundat för alla borden idag och istället har vi bakat kladdkakemuffins och egna Marshmallows. Marshmallows-smeten ska nu stå i ca 12 timmar innan vi kan skära upp i bitar och se hur det blev. Spännande!

Marshmallows
2 1/2 msk gelatinpulver
2 1/2 dl vatten
3 1/4 dl strösocker
2 1/2 dl ljus sirap
1/4 tsk salt
2 msk vaniljsocker
ev. karamellfärg (Vi använde grön!)
solrosolja, till formen
ca 2 dl florsocker, att rulla bitarna i

Blanda gelatinpulvret med 1 1/4 dl av vattnet och låt det svälla och mjukna.
Ta under tiden fram en kastrull och häll i socker, sirap, salt och 1 1/4 dl vatten. Låt allt smälta samman på svag värme, rör hela tiden. Koka därefter sockerlagen till 120 grader.
Häll den heta sockerlagen försiktigt över gelatinet. Rör ihop detta och vispa sedan med elvispen i ca 10 minuter tills smeten är vit och riktigt kladdig. Tillsätt vaniljsockret mot slutet och ev karamellfärg.
Klä en form med ugnsfolie och pensla den med solrosolja. Häll sedan i smeten, bred ut med hjälp av en slickepott. Du kan behöva pensla slickepotten med olja för att smeten inte skall fastna på den.
Låt stå över natten. Skär den sedan i lagom stora bitar och rulla bitarna i florsockret.
Recept: Linnéa Seidel

Jag hittade receptet i boken "Brownies & Cookies & andra amerikanska recept", en av de 20 bakböcker som man kan köpa med aftonbladet.

Och så vill ni såklart veta varför jag skriver den oroväckande rubriken, spisen... Jag har inte skrivit nåt om spisen sen vi fick den nya hällen. Man kan ju tro att allt är bra då, men inte.
Den funkade inte heller som den skulle. En platta funkar när den själv vill och en blir inte varm nog. Vi skämdes över att behöva ringa tillbaka till affären och säga detta. Vår säljare är i allafall underbar och tog kontakt med tillverkaren för att se om de kunde göra något, men det kunde de inte. Varför vet jag inte. Vi har nu tappat förtroendet för tillverkaren när det gäller spis. Vår säljare sa att han hjälper oss att få en ny häll i annat märke. Hoppas bara att det blir bättre nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar