22 oktober 2009

Bakat bröd!

Jag har bakat detta glutenfria bröd till Ia idag. Använde samma recept som i tidigare inlägg men med lite ändringar.
Super enkelt och gott Långpannebröd:
1 pkt valfri semper mix (500g)
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
ca 1/2 tsk salt
ca 1 msk fiber husk
ca 1 msk brödkryddor
5 dl youghurt
1/4-1dl (mörk) sirap (jag använder 1/2 ljus sirap)

Blanda torrvaror och rör i sirap och youghurt, bred ut på bakplåtspapper i långpanna ca 30*40cm. Blanda ihop ett ägg med lite vatten och pensla på brödet. Strö över nåt slags frö, jag använder vita vallmofrön, det enda jag har hittat i affärerna här.. (Det är inget måste med ägg och frö, men Ia vill ha det på sina mackor.) Grädda brödet ca 20 min i 175 grader. Blir 8-12 rutor beroende på hur stora bitar man vill ha.
Den stora ändringen idag var att jag fick en snilleblixt och smetade ner degen i en limpform istället för långpanna. Den krävde ca 30 minuter i ugnen. Detta kommer jag att fortsätta med! Det var lättare att dela den och få jämnstora mackor. Det blev 14 mackor + ändarna som barnen redan ätit upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar