17 februari 2009

Jag har bakat

Mitt första hembakta glutenfria bröd till E! Det var riktigt lätt att göra, man slängde ihop smeten på 5-10 minuter och sen gjorde ugnen resten. Nu är det bara att se hur det klarar frysen oxå...

Superenkelt och gott Långpannebröd
  • 1 pkt valfri semper mix (500g)
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • ca 1/2 tsk salt
  • 5 dl youghurt
  • 1/4-1dl mörk sirap (jag hade bara ljus sirap hemma, men det gick bra det med)

Blanda torrvaror och rör i sirap och youghurt, bred ut på bakplåtspapper i långpanna ca 30*40cm och grädda ca 20 min i 175 grader. Blir 8-12 rutor beroende på hur stora bröd man vill ha.

Jag ska prova med lite brödkryddor i nästa gång. Kanske även pensla med ägg och strö på nåt slags frö, ex vallmofrö.

E tyckte att brödet var jättegott och det var det! Jag har inte så mycket att jämföra med än, men till skillnad från det bröd vi köpt hittills så smakade det något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar