11 februari 2010

Dagens middag - Köttfärslimpa

Jag försöker att skärpa till mig med matlagningen nu, det har vart alltför mycket fusk ett tag. Därför har jag lagat till en ordentlig middag idag. Köttfärslimpa med hemlagat mos, gräddsås och rivna morötter. Allt från grunden, inga halvfabrikat. Duktiga jag. Jag har även satt ihop ett par veckomatsedlar som vi ska försöka att följa från och med nästa vecka. Gjorde detta för ett tag sedan och det var skönt att inte behöva tänka på från dag till dag vad vi ska äta.

Köttfärslimpa
ca 900 g köttfärs
2 dl crème fraiche (gärna lätt)
1 burk cremebonjour vitlök
ca 6 msk ströbröd
2 ägg

2 pkt bacon

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna väl. Forma till en limpa och klä den med baconet. Lägg i en smord form. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. Sås kan ev göras på skyn som blir.

Grundreceptet hittade jag här, har ändrat om lite efter kommentarer till receptet och eget tycke och smak.

Jag gjorde en egen gräddsås till:
ca 4 msk margarin
ca 4 msk majsstärkelse utblandat i lite mjölk
3 dl grädde
mjölk
ca 3 msk oxbuljong, flytande koncentrerad
lite soya för färg
lite chilisås
salt och peppar

Jag hade detta recept som grund.

Detta var riktigt gott! Känns som att det var riktigt länge sen som vi åte sån här riktig mat. Blir lätt pasta och korv eller bara macka. Men så hade vi inte så stora möjligheter under ca en månad som spisen var sönder heller....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar