20 februari 2010

Kladdkaka!

Jag har varit sugen på kladdkaka ett tag och förut kom jag på att jag såg ett recept hos Tant Ulrika för ett tag sen som lät så gott! Den här kakan står nu i min ugn för att avnjutas till Melodifestivalen.

100 g smör
200 g blockchoklad (jag tog hälften mörk, hälften ljus)

3 ägg
1,5 dl socker

0,5 dl mjöl (jag tog glutenfri mix)

Smält ihop smör och choklad. Vispa ägg och socker. Blanda chokladblandningen med äggblandningen och tillsätt mjölet. Häll upp i form och grädda 20-22 min i 175 grader.
Nu är det bara att vänta, men om man ska tro Tant Ulrika så är den både lättgjord och god! Och det verkar lovande, det börjar spridas en god doft av choklad i köket och smeten var riktigt god.
Update: Kakan var jättegod men mättande. Efter nästan en hel pizza till middag och en bit sån här kladdkaka vart man riktigt mätt och det andra godiset fick snällt vänta i skåpet! Nästa gång ska jag prova med enbart ljuschoklad tror jag, det var lite för stark chokladsmak. Barnen var lite för trötta när vi skulle äta, Emil hann inte smaka innan han somnade, de åt inte mycket alls mer än grädde. de valde snart att lägga sig i sovrummet med en film på istället.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar