24 januari 2010

Dagens middag - Baconsås

2 pkt bacon
2,5 dl minimat - jag hade bara vanlig grädde hemma.
4 dl mjölk
2 hackade chalottenlökar
(1 strimlad gul paprika) - hade ingen hemma, hade i lite paprikakrydda istället.
maizena till redning
salt & Peppar

Strimla bacon och knaperstek det. Hacka löken och fräs med baconet när det nästan är färdigt stekt. Tillsätt mjölk, minimat och kryddor. Låt puttra ca 10 minuter. Tillsätt finstrimlad paprika och låt puttra ytterligare 5 min. Krydda efter smak. Servera med pasta och färska örtkryddor och nyriven parmesan!

Vi kommer att äta ris till detta idag, som jag ångkokar i mikron i en särskild "ångkokbunke" som följde med den nya mikron. Jag har även haft i lite soya och tomatpuré i såsen för att få lite extra färg och smak på den. Receptet hittade jag HÄR.

Nu är det bara att se vad barnen tycker om detta oxå. Uppdaterar i detta inlägg senare.

-------------------------------------------------------------------------

Maten vart riktig god och barnen åt bra. En lättlagad och god måltid som nog blir en vardagsfavorit här hemma. Kanske är det lite godare med pasta till, men det var gott med ris oxå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar