22 januari 2010

Fylld fläskfilé och pepparsås

Jag satt och skrev in lite recept i min egen lilla receptsamling förut, detta bjöd jag på till huvudrätt på nyår.

Fylld fläskfilé
1 fläskfilé
100-200 g philadelphiaost
100-200 g vitlöksost (ta den smak du vill ha)
1 -2 pkt bacon
Salt
Peppar

Skär/tunna ut filèn så den blir ca 1-2 cm tunn. Ska bli en fyrkantig platta. Blanda ihop ostsorterna och bred över filéplattan. (Den större mängden ost räckte till två filéer.)
Rulla ihop (som rulltårta) och linda bacon runt filén, även riúnt kortsidorna.
Stek fílén i stekpannan så baconet får ta ihop runt filén.
Lägg filén i en ugnsform och stek i ugnen i ca 20-30 minuter i 200 grader.
Skär i filén så du ser att den är klar. Jag klädde även in den i smördeg för lite extra lyx.
Detta recept hittade jag här!

Filéerna klara för stekning.

Pepparsås
½ dl finhackad schalottenlök
1 msk olivolja
1 msk rosépeppar
3 krm grovkrossad svartpeppar
½ tsk finhackad chilifrukt
2 msk rönnbärsgelé
½ dl balsamvinäger
1 dl rödvin
2 msk oxfond (flaska)
2 dl vatten (jag bytte ut till grädde för att lyxa till det lite extra)
1 tsk maizenaredning

Fräs löken mjuk i olivolja. Tillsätt pepparsorterna och chilifrukten och fräs tillsammans med löken i ett par minuter.

Rör ner rönnbärsgelén (jag hade envart vinbärsgelé hemma och det gick lika bra) och låt den koka tills den blir trögflytande. Häll på balsamvinäger och koka ner tills såsen börjar bli lite simmig.
Häll i rödvinet och koka ner tills ca 1/3 av vätskan återstår.

Häll i fond och vatten/grädde och låt alltsammans koka ihop i ca 5 minuter. Rör i maizenan.
Smaka av med salt.

Detta recept hittade jag här. Jag har gjort några ändringar i receptet och de är baserade på tips i kommentarerna.

Till detta hade vi potatisgratäng och tomat/rödlökssallad. Vi skulle även ha haft lite vitlöksbröd, men de har en förmåga att stanna kvar i frysen lite för länge.... Man kommer på dom precis när man ska sätta sig och äta. Vad gäller fläskfilén så gjorde jag två som receptet ovan och en vanlig helstekt med smördeg runt och en med endast lite kryddor på till barnen.

1 kommentar:

  1. MUMS!! Tack för att du tipsar/ delar med dig av goa recept =D

    Vill oxå tipsa dig att jag precis startat en ny dundertävling:

    http://uj76.blogspot.com/2010/01/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_22.html

    ..med chans att vinna presentkort från en underbar smyckesbutik :)

    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera