31 mars 2009

Köttbullar

Idag fick Lill E åka till dagis, han började bli så rastlös så han klängde på väggarna i stort sett. han har inte haft feber på ett par dagar och ingen snuva heller, men han hostar lite fortfarande. Han har fått sova lugnt de senaste nätterna utan att vakna av hosta så jag tyckte att han kunde få prova idag... När Lill E är riktigt sjuk brukar inte han få sova nåt på nätterna p.g.a hostan. A däremot har sovit riktigt dåligt och hade hög feber inatt, så vi fick ge honom en alvedon supp för att han skulle få sova någorlunda resten av natten. Idag är det jag som är hemma och VABar, M tog igår och får ta imorgon igen då vi ska ha en utbildningsdag på jobbet.

Idag har jag och A (mest jag..) sysselsatt oss med en bra VAB-sysselsättning, köttbullar! Det har jag aldrig tid och ro för att göra annars.... det brukar inte heller vara så roligt att göra eftersom dom aldrig blir runda.. Men idag tror jag att jag lyckades! Vill ni veta hur?
Det får ni veta ändå...
Detta recept följde jag idag, jag använde de mått som står x 3 för att få mycket köttbullar...!
  • 1,5 dl matlagningsgrädde (jag använde en flaska Milda mat, Italiensk Tomat & Ricotta och resten matlagningsgrädde)
  • 2 msk ströbröd (jag använde glutenfritt ströbröd)
  • 2 msk potatismjöl (i grundreceptet är det 4 msk ströbröd, inget potatismjöl)
  • 600 g köttfärs
  • 2 ägg
  • salt o peppar
  • riven ost
  • smör att steka i
Jag blandade ströbröd och grädde och lät det stå i några minuter för att svälla. Blandade sedan ner potatis mjöl, köttfärs ägg och kryddor. Smeten fick sedan stå i kylen ca en kvart. Blandade till sist i riven ost och rullade små bollar.
Jag stekte i ugnen i 200 grader, 10 - 20 minuter. Det bästa är att prova sig fram med stektiden. Jag smälte smör i plåten och läte det bli varmt innan jag la i köttbullarna, de fick sen stå en stund i ugnen innan jag skakade på plåten. Jag har nog aldrig lyckats få så runda köttbullar! Visst blir inte stekytan riktigt lika bra som när man steker i stekpanna, men jag är nöjd med resultatet! Goda blev dom oxå! Det var första gången som jag använde potatismjöl men det kändes som att smeten blev lättare och smidigare att rulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar